Juridisk Afdeling søger en praktikant på kandidatniveau

Om stillingen

Juridisk Afdeling søger en praktikant på kandidatniveau
Læser du jura og vil du prøve dig selv af indenfor flere forskellige retsområder? Og arbejde i en stor organisation? Så er du måske den praktikant, vi søger til foråret 2026.

Du har samtidig mulighed for lønnet studiejob (7 timer om ugen) og betalt transport.

Hvem er du
Du er startet på din kandidatuddannelse inden for en af de juridiske uddannelser. Vi forestiller os, at du har lyst til at researche og har gode analytiske evner. Du arbejder struktureret og kan lide at tage ansvar for dine sager. Samtidig har du lyst til at lære og at bidrage til opgaverne i juridisk afdeling.

Dine arbejdsopgaver
Juridisk afdeling har en vision om at sætte aftryk. Vi går forrest i samarbejdet. Med fokus på ordentlighed arbejder vi for at skabe en stærk organisation i særklasse.

Som praktikant får du mulighed for at arbejde med juridiske opgaver indenfor flere forskellige retsområder, der er aktuelle i den periode, hvor du er i praktik. Afhængig af din baggrund og interesse kan du komme til at arbejde med opgaver indenfor lejeret, almene boliger, fast ejendom, databeskyttelsesret, miljøret og forvaltningsret.

Konkrete eksempler på opgaver, du som praktikant kan blive involveret i, er:
  • Partshøring af parter til sager i huslejenævnet og/eller beboerklagenævnet samt skrive afgørelser
  • Selvstændig håndtering af tværgående aktindsigtsanmodninger
  • Forberedelse af sager indenfor det almene boligområde
  • Salg af mindre kommunale arealer
  • Vurderinger og rådgivning efter behov til Teknik og Miljøområdet
Vi fordeler opgaverne efter dine kompetencer, interesser og dit studie – og der vil være mulighed for at indgå i et samarbejde om eksisterende sager med dygtige kollegaer og selvstændigt drive mindre opgaver.

Hvem er vi
Juridisk afdeling er en central stabsfunktion, som understøtter stort set hele organisationen. Du kommer til at arbejde på Horsens rådhus, hvor du bliver en del af en afdeling med 7 motiverede og fagligt kompetente kolleger. Vi er et stærkt fagligt team, som hjælper hinanden, vidensdeler og sparre om både stort og småt. Humøret i afdelingen er højt, vi har en uformel omgangstone og deler gerne både faglige finurligheder, gode jokes og en lækker opskrift.

Hvad får du ud af et praktikforløb hos os?
  • Praktikerfaring i en stor offentlig og politisk ledet organisation
  • Mulighed for at prøve mange forskellige opgaver og finde ud af, hvad du synes er allermest spændende
  • Kombineret praktik og lønnet studiejob på 7 timer, hvis du ønsker det
  • Dygtige kolleger, der er klar til at hjælpe og sparre
  • En praktikvejleder, der løbende giver feedback og sparring, så din praktik bliver så givende og relevant for dig som muligt
  • Et netværk med de øvrige praktikanter på rådhuset
  • Og så betaler vi selvfølgelig din togtur til og fra Horsens…
Kombineret praktik og studiejob
Praktikken er 30 timer ulønnet i foråret 2026, og vi tilpasser gerne praktikkens længde til dig og din uddannelse. Du kan derudover vælge 7 timers lønnet studiejob, hvis du ønsker det.

Kontaktperson
Har du spørgsmål, er du meget velkommen til at ringe til Chefjurist Sara Westergaard på tlf. 28569944.

Ansøgningsfrist
Ansøgningsfristen er d. 19. oktober 2025. Samtaler afholdes fredag d. 31. oktober 2025.

Send ansøgning
Vedlæg en kort ansøgning, hvor du beskriver, hvad du kan bidrage med, og hvad du ønsker at få ud af din praktik. Vedhæft dit CV og karakterudskrift for BA, samt din igangværende uddannelse.

Vi glæder os til at høre fra dig!

Hvad siger vores nuværende praktikanter?