Om stillingen
Du mærker den hurtigt, når du træder ind på Lyngholmskolen. Den særlige stemning, der lever i et fællesskab, hvor mennesker mødes med smil, åbenhed og tillid, og hvor alle har en intention om at ville hinanden det bedste. Vi vægter højt, at skolen skal fortsætte med at være et sted med stor psykologisk tryghed, hvor vi sammen har modet til at udvikle gode idéer, eksperimentere, fejle og lære i fællesskab.
Vores skoleleder har besluttet, at tiden er den rigtige til at gå på pension. Skolen er et godt sted. Derfor får du muligheden for at give dig selv og os en tidlig julegave ved at blive Lyngholmskolens nye skoleleder.
Lyngholmskolen - skolen eleverne ikke vil hjem fra
Vi er udviklingsorienterede og i fuld gang med at skabe en skole, som eleverne ikke vil hjem fra. Vi lykkes med rigtig meget, men vi stopper aldrig med at være nysgerrige på, hvordan vi kan forbedre vores praksis.
Vores nye skoleleder vil komme til at stå i spidsen for en skole, hvor vi igennem en legende tilgang til læring øver os i at få udfordringer til at smelte væk og læringsglæde til at blomstre.
Vi har de seneste tre år været en del af skoleudviklingsprogrammet ”Play@Heart” under Playful Learning, der er finansieret af LEGO-fonden. I de kommende to år er vi en del af et nyt Playful Learning-projekt, ”Jeg vil gerne være med”, hvor vi fortsat skal fordybe os i legens potentialer for læring og deltagelsesmuligheder for alle - men med særligt fokus på de elever, der kan være udfordrede i folkeskolens rammer. Vi skal også udvikle vores læringsmiljøer, så der skabes bedre plads til elever med forskellige behov i deres faglige, personlige og sociale læring.
Den legende tilgang til læring er forankret i vores pædagogiske grundsyn, og vi har valgt at prioritere en fast dag om ugen til at være en projektdag på alle årgange. Skolens nye leder skal have en stor lyst til at lege med og være med til at videreudvikle Lyngholmskolen som en lærende organisation, hvor grundsynet omsættes til praksis. Og altid med en insisteren på, at inddragelsen af elevernes perspektiver er altafgørende for, at vi kan lykkes med vores kerneopgave.
Et mangfoldigt og stærkt fællesskab
Lyngholmskolen ligger dejligt placeret som en lille landsby i Farum. Vi er en folkeskole, der er bygget til tre spor, og vi har cirka 550 elever, hvor nogle går i vores to gruppeordninger. Vi har en gruppeordning for elever med socioemotionelle udfordringer (L-klasserne), og en gruppeordning for elever med sprog- og læse-udfordringer (F-klasserne).
Den samlede elevgruppe afspejler mangfoldigheden i Farum og samfundet generelt, og det ser vi som en stor styrke i vores fællesskab og i forhold til elevernes dannelse.
Vores fritidsordning for eleverne fra børnehaveklassen til 3. årgang er lokaliseret på skolen, og fritids- og ungdomsklubben for de ældste elever er placeret i Farum Midtpunkt.
Vores dedikerede og kompetente medarbejdergruppe består af cirka 60 lærere og 30 pædagoger.
En del af et stærkt TEAM-fællesskab
Der er ikke koldt på toppen hos os. Vi har et passioneret ledelses- og administrationsteam med mange fede kompetencer, som du vil blive en del af. Vi løfter opgaverne sammen, når der er brug for det, og vi sørger for at sætte hinandens styrker i spil.
Ledelsen består af en skoleleder, tre afdelingsledere i almen, hvoraf den ene har souscheffunktion, en afdelingsleder for L-klasserne, en leder af vores fritidsordning samt en leder for vores fritids- og ungdomsklub. Sekretariatet består af to dygtige medarbejdere, der løfter mange af vores driftsopgaver. Den ene har driften af vores kantine som sin primære arbejdsopgave.
Vi prioriterer vigtigheden af et dialogisk og konstruktivt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere. Dette sker blandt andet gennem et ugentligt TRIO-møde, og så deltager medarbejderrepræsentanterne for lærerne og pædagogerne på vores årlige strategidage, hvor vi sætter rammerne for planlægningen af kommende skoleår.
Vi har også en engageret skolebestyrelse, der er med til at sætte retning for skolen.
Generelt er vi gode til at samarbejde og tage os godt af hinanden på tværs af hele organisationen.
Menneske først, så leder
Vi søger et menneske med særlige kernekarakteristika til at blive vores nye skoleleder og rollemodel for at lede vores fællesskab godt videre. Vi har ikke en forventning om, at du er en super(wo)man, da der skal være plads til både livsglæde, sårbarhed og fejl hos enhver af os. Men du skal være tillidsvækkende, nysgerrig, anerkendende og ressourceorienteret, og du skal være i stand til at rumme mangfoldighed og diversitet i mødet med elever, familier og medarbejdere.
Vi kan både grine sammen og være seriøse. Du skal derfor have lyst til at give noget af dig selv som menneske og være autentisk i din ledelsesstil. Du skal være lyttende og inddragende, og samtidig have modet til at sætte retning og være tydelig – også når opgaverne er svære og komplekse. Vi har brug for en leder, der har et stort mod til at ville lave den bedst mulige skole for eleverne og arbejdsplads for medarbejderne. Det kræver nogle gange, at antagelser skal udfordres, og det kan være nødvendigt at stå fast på det, som vi tror på, når meningerne er mange, og det ydre pres kan være stort.
Stort pædagogisk hjerte og styr på driften
Du skal være elevernes ambassadør og gerne have en stor viden og interesse inden for pædagogik og didaktik, og du skal være motiveret for at gå forrest sammen med ledelsesteamet i den fortsatte udvikling af skolen, så vi lykkes bedst muligt i vores kerneopgave – at skabe læring, trivsel og deltagelsesmuligheder i fællesskaber for alle vores elever. Vi har en ambition om, at vores elever skal komme ud af folkeskolen som livsduelige unge. Vores opgave er derfor at uddanne og danne med lige delt fokus på faglige, sociale og personlige kompetencer.
Vi forventer, at du har en relevant uddannelsesmæssig baggrund, indgående kendskab til skoleverdenen og ledelseserfaring. Du skal have kompetencer til at lede skolens drift. Vi har et stærkt ledelsesteam og sekretariat, som selvfølgelig tager meget fra i driftsopgaverne, og som skoleleder skal du sørge for at holde overblik, så opgaverne bliver prioriteret, uddelegeret og løst rettidigt.
Vigtige opgaver bliver også at fortsætte udviklingen med at styrke trivslen og fællesskabet i vores gruppeordninger og deres muligheder for at deltage i det store skolefællesskab. Herunder skal der være fokus på at udvikle vores fritidsordning, hvor vores elever fra almen og L-klasserne er sammen om eftermiddagen.
Bæredygtig udvikling
Vi øver os i at udvikle os i skildpaddetempo med mindre fokus på acceleration og præstation og mere fokus på nærvær og fordybelse. Det betyder, at der ikke skal søsættes mange nye tiltag, men vi skal fortsætte med at øve os i at evaluere og reflektere i professionelle læringsfællesskaber med udgangspunkt i vores nuværende fokusområder. Og så er det et mantra hos os, at vi aldrig må have for travlt til morgenmadshygge og til at spise jordbærkage.
En del af noget større
Som skoleleder i Furesø Kommune vil du også blive en del af et kompetent og støttende fællesskab med kommunens øvrige skoleledere og forvaltningen om udviklingen af det samlede skolevæsen.
Furesø Kommunes skoler ligger konstant i top, når det gælder trivsel og faglige resultater. Byrådets ambitioner for det samlede skolevæsen er høje, og på tværs af Furesø arbejder vi med et fælles lærings- og dannelsessyn for 0-18-årige og inkluderende læringsmiljøer med fokus på både dannelse og uddannelse.
Kommunens syv folkeskoler er nogle af vores vigtigste fællesskaber, og vi sætter en fælles ære i at samarbejde med udgangspunkt i den politiske vision om, at flere børn skal trives som en del af fællesskabet i den almene skole.
For yderligere oplysninger er du velkommen til at kontakte:
Souschef Mike Friis Østergaard, tlf. 7216 4082
Skolebestyrelsesleder Rasmus Dahl, tlf. 2720 0000
Skolechef Per Christensen, tlf. 7216 5800
Ønsker du at lave en aftale om besøg på skolen, skal du kontakte:
Souschef Mike Friis Østergaard, tlf. 7216 4082
Ansøgning
Hvis du er kommet hertil, og du synes, at du skal være vores nye skoleleder, så send os din ansøgning.
Stillingen er på fuldtid med tiltrædelse pr. 1. december 2025. Løn- og ansættelsesforhold sker i henhold til overenskomst for ledere m.fl. inden for undervisningsområdet, hvor ansættelse vil ske på kontraktvilkår.
Ansøgning, cv og relevante bilag skal sendes elektronisk. Ansøgningsfristen er mandag d. 29. september 2025 kl. 23.59.
Første runde ansættelsessamtaler afholdes mandag d. 6. oktober 2025, og anden runde afholdes fredag d. 10. oktober. Begge dage i tidsrummet 12-17.
Praktisk
Der indhentes referencer fra tidligere ansættelsesforhold, hvis du kommer i betragtning til stillingen.
I Furesø Kommune sker løn og ansættelsesvilkår efter gældende overenskomst og ud fra principperne i Ny Løn.
Job i Furesø? Kom og vær med!
I Furesø skaber vi løsninger sammen. Med kolleger på tværs af organisationen. Med brugere og borgere – ja med alle, vi er kommune for.
Fællesskaberne er vores svar på de udfordringer, vores velfærdssamfund står foran i de kommende år, hvor flere får brug for velfærdsydelser og over længere tid. Og hvor nye ideer derfor skal forny den service, vi yder.
Derfor giver vi plads til mødet mellem fagene og mellem mennesker, for det er her, innovationen opstår. Vi koordinerer med hinanden på tværs af titler og fagligheder, og vi holder godt styr på den daglige drift for at skabe sammenhæng for vores borgere. Vores hverdag har fokus på nærvær fremfor fravær på en sund arbejdsplads med røgfri arbejdstid. Så kom og vær med. Vi har også plads til dig.