Samfundsvidenskabelig praktikant til Sekretariat for Job og Velfærd i Syddjurs Kommune

Syddjurs Kommune
Se alle stillinger i Syddjurs Kommune
Ansøgningsfrist:
1. nov. 2025
Arbejdssted:
Sekretariat for Job og Velfærd

Om stillingen

Vil du være med til at udvikle den kommunale velfærd og har du lyst til at omsætte din viden og færdigheder fra studiet til praksis? Og vil du prøve kræfter med at arbejde som embedsmand i en kommune? Så er det måske dig, der skal være vores praktikant i forårssemestret 2026.

Hvem er du 

Du er i gang med en kandidatuddannelse inden for det samfundsvidenskabelige felt, fx statskundskab, socialt arbejde, økonomi eller jura. Det er en fordel, hvis du allerede har stiftet bekendtskab med problemstillinger på social-, familie- eller beskæftigelsesområdet – men vigtigst af alt er, at du har lyst til at lære om disse områder og engagere dig i dem. 

Hvad kan vi tilbyde dig? 

Som praktikant vil du bidrage til at løse forskellige opgaver i Sekretariat for Job og Velfærd. I sekretariatet betjener vi fagområderne Beskæftigelse, Borgerservice, Social og Familie. Vi understøtter områderne med administrative opgaver, økonomistyring, udarbejdelse af sagsfremstillinger, analyser og notater til udvalg og byråd. Derudover udfører sekretariatet juridisk betjening og løser en række andre koordinerende opgaver. Du vil dermed få rig mulighed for at prøve forskellige typer opgaver af afhængigt af dine faglige interesser og profil.

Eksempler på opgaver, du kan blive involveret i, afhænger af din uddannelsesprofil og kan f.eks. være:

  • Udarbejdelse af sagsfremstillinger, analyser og notater til de politiske og administrative udvalg, som sekretariatet betjener.
  • Diverse kvantitative eller kvalitative dataopgaver.
  • Evaluering af eller opsamling på erfaringer med f.eks. nye faglige tiltag.
  • Implementering af projekter og større opgaver – f.eks. faglige omstillinger, hvor sekretariatet understøtter med processtøtte.
  • Juridisk rådgivning af kommunens ledere og medarbejdere.
  • Håndtering af aktindsigtsanmodninger fra f.eks. medier.
  • Understøttelse af økonomistyring og forskellige økonomiske analyser i forbindelse med budgetopfølgning eller sager til politisk behandling.

Derudover kan du blive involveret i en række forskellige ad-hoc opgaver, som naturligt løses af sekretariatet. 

Arbejdssted 

Sekretariatet for Job og Velfærd består af 17 medarbejdere og en chef. Gruppen af medarbejdere er sammensat af administrative medarbejdere, udviklingskonsulenter, jurister og praktikanter. Sekretariatet er lokaliseret på rådhuset i Ebeltoft, som også vil være dit primære arbejdssted. Adressen er Lundbergsvej 2, 8400 Ebeltoft. Der kan være dage, hvor du skal møde på arbejde i kommunens anden administrationsbygning i Hornslet. Adressen er Tingvej 17, 8543 Hornslet. I både Hornslet og Ebeltoft er der velfungerende kantiner. Når opgaven tillader det, vil der også være dage, hvor du kan arbejde hjemmefra.

Vi giver tilskud til transportudgifter svarende til et periodekort til offentlig transport.

Som udgangspunkt er der tale om 37 timer ugentligt. Hvis din uddannelse tillader det, er vi åbne for, at praktikken kombineres med studiejob som aflønnet studentermedhjælper efter gældende overenskomst.

Kontaktpersoner 

Hvis du har spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at ringe til Camilla Lindgaard Trøjborg, konsulent på tlf.nr. 30 53 55 62 eller Marie Damkjær Christiansen, konsulent på tlf.nr. 20 58 77 42. Hvis du ikke opnår kontakt med os, så send gerne en sms, så ringer vi dig op. 

Forventet start er den 1. februar 2026. Ansøgningsfrist er den 1. november 2025, men vi indkalder løbende til samtaler, så send din ansøgning allerede nu. Ansøgning, kort CV og karakterudskrift for din igangværende uddannelse skal sendes via Syddjurs Kommunes e-rekrutteringssystem på: http://www.syddjurs.dk/job 

Syddjurs Kommune anvender digital rekruttering, se ledige stillinger på www.syddjurs.dk/job

Syddjurs Kommune har omkring 44.000 indbyggere, fem hovedbyer og et stort opland med mange landsbyer. Vi er en Kommune i udvikling og hvert år vælger mange familier at flytte hertil. Vores styrker er de aktive borgere, de mange bysamfund, en enestående natur og nærheden til storbyen Aarhus. Vi er en aktiv del af udviklingen i den midtjyske region, herunder Business Region Aarhus, som er et fællesskab mellem de 12 østjyske Kommuner på tilsammen en million østjyder, en halv million arbejdspladser og landets største vækstområde uden for hovedstadsområdet.
  
Syddjurs Kommune er den største arbejdsplads med cirka 3.200 engagerede medarbejdere. Gennem dialog med virksomheder, brugere og borgere sikres et fælles ansvar for Kommunens udvikling. Vores Ledelses- og medarbejdergrundlag tager afsæt i Kommunens vision ”Sammen om det gode liv” og i Kommunens værdier; åbenhed, udvikling, respekt og kvalitet - som vi efterlever ved at borgere, erhvervsliv og medarbejdere i Syddjurs Kommune møder hinanden med nysgerrighed og engagement og skaber i fællesskab rammerne for det gode liv i hele Syddjurs.